Preview

RSUH/RGGU BULLETIN. Series Economics. Management. Law

Advanced search

Current state and directions of distance education systems development

Abstract

The review of the current state of distance education is presented.The main DE systems and the directions of their further development are considered. Particular emphasis is placed on innovative technologies for mass-scale global online DE: massive open online courses, or MOOC. For this perspective direction, an attempt was made to comprehend the first results and the main problem areas for the implementation of educational process.

About the Authors

Galina Kedrova
M.V. Lomonosov Moscow State University
Russian Federation


Valeriy Muromtsev
Russian State University for the Humanities
Russian Federation


References

1. Кедрова Г.Е., Муромцев В.В. Электронные учебники: актуальные проблемы стандартизации // Вестник качества. 2008. № 6 (84). С. 28-34.

2. Cripps A., O’Connell S. Creating a MOOC Blueprint // Journal of the Nanzan Academic Society. 2016. № 99. С. 155-162.

3. Бадамшина Э.Б., Бамбуркина И.А., Лапицкий К.М. Разработка методики проведения дистанционных консультаций по физике с применением СДО «ПРОМЕТЕЙ» // Информатизация инженерного образования: Тр. Междунар. науч.-практ. конф. ИНФОРИНО-2016. Москва, 2016. С. 572-573.

4. Боброва Л.В., Смирнова Н.А. Организация интерактивного дистанционного обучения с использованием ЛМС-систем // Наука и мир. 2014. Т. 3. № 3 (7). С. 33-35.

5. Одинокая М.А. Концепция разработки интерактивного электронного учебника на платформе LMS MOODLE // Перспективные направления развития отечественных информационных технологий: Материалы II Межрегион. науч.-практ. конф. / Науч. ред. Б.В. Соколов. Севастополь, 2016. С. 51-53.

6. Кедрова Г.Е. Профессионально-ориентированные коммуникативные сервисы Веб 2.0 как основа научно-образовательной виртуальной среды нового типа (на примере специализированных профессиональных социальных сетей) // Вестник РГГУ. Серия «Экономика. Управление. Право». 2016. № 4 (6). С. 103-118.

7. Малкина Е.В., Швецов В.И. Использование интеллектуальной обучающей системы МATH-BRIDGE в учебном процессе // Современные Web-технологии образовательного назначения: Перспективы и направления развития: Сб. ст. участников Междунар. науч.-практ. конф. / Под общ. ред. С.В. Мироновой, С.В. Напалкова. Нижний Новгород: Национальный исследовательский Нижегородский гос. ун-т им. Н.И. Лобачевского, Арзамасский филиал, 2016. С. 30-35.

8. Siemens G. Massive open online courses: Innovation in education // Open educational resources: Innovation, research and practice. 2013. Vol. 5. P. 5-15.

9. Прохорова М.В., Смирнова О.А., Изосимова О.А. Сравнительный анализ юзабилити образовательных онлайн-платформ // Современные Web-технологии образовательного назначения: перспективы и направления развития: сборник статей участников международной научно-практической конференции (13-15 мая 2016 гг.) / под общ. ред. С.В. Мироновой, С.В. Напалкова. Нижний Новгород: Национальный исследовательский Нижегородский гос. ун-т им. Н.И. Лобачевского, Арзамасский филиал, 2016. С. 107-114.

10. By the Numbers: MOOCs in 2015: How has the MOOC space grown this year? Get the facts, figures, and pie charts. URL: https://www.classcentral.com/report/moocs-2015-stats/ (дата обращения: 15.08.2017).

11. Shapiro H.B., Lee C.H., Wyman Roth N.E., Li K., Çetinkaya-Rundel M., Canelas D.A. Understanding the massive open online course (MOOC) student experience: An examination of attitudes, motivations, and barriers // Computers & Education. 2017. Vol. 110. P. 35-50.

12. Baker R.S. Educational data mining: An advance for intelligent systems in education // IEEE Intelligent systems. 2014. Т. 29. №. 3. С. 78-82.

13. Milligan C., Littlejohn A. Why Study on a MOOC? The Motives of Students and Professionals // International Review of Research in Open and Distributed Learning. 2017. Vol. 18. № 2.

14. Cripps T., O’Connell S. Investigating the construction of MOOCs. URL: https://www.academia.edu/27950106/INVESTIGATING_THE_CONSTRUCTION_OF_MOOCS_Full_paper_ (дата обращения: 20.08.2017).

15. Муромцев В.В. Использование информационных психотехнологий в дистанционном обучении // Проблемы управления безопасностью сложных систем: Труды XVIII Междунар. конф. / под ред. Н.И. Архиповой, В.В. Кульбы. Москва: РГГУ, 2010. C. 531-533.


Review

For citations:


Kedrova G., Muromtsev V. Current state and directions of distance education systems development. RSUH/RGGU BULLETIN. Series Economics. Management. Law. 2017;(4):88-101. (In Russ.)

Views: 349


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2073-6304 (Print)